Het viel me onlangs op dat het jachtseizoen weer op volle toeren draait: overnames en fusies in de IT-sector. Alleen al in onze buurt maakten de voorbije weken een 3-tal bedrijven bekend dat ze opgeslokt werden door grotere spelers.
Mijn, op z’n Amerikaans, 🌶️spicy take🌶️hierover: ik kan zelf geen voorbeeld geven waar de service en kwaliteit voor de klant beter werd na zo’n overname.
Een olifant danst niet op een koord
We hebben waarschijnlijk allemaal al eens uren in de telefonische wachtrij van een grote internetprovider gestaan om uiteindelijk iemand aan de lijn te krijgen die je vraagt je modem eens te herstarten en terug te bellen als dat niet zou helpen. Of dagen, soms weken, te wachten op een antwoord op een e-mail. Je hebt je dan, mogelijk na wat gevloek, waarschijnlijk afgevraagd: “Het kan toch niet moeilijk zijn om het beter te doen?”.
Een groot bedrijf heeft veel bewegende delen. Maar vaak staan de vertragingen die dit met zich meebrengt haaks op de operationele snelheid van de typische KMO. Je wil twee laptops bestellen? Eerst komt jouw accountmanager luisteren naar je wensen, die geeft het door aan de technische mensen. De offerte volgt dan enkele dagen later. Je hebt nog wat vragen? Die heeft jouw accountmanager even aan de techs doorgespeeld. Ah, antwoord! Hmm, toch maar een andere machine dan. Nieuwe offerte, even geduld.
Veel IT-bedrijven worden gestart door mensen die inderdaad vinden dat het beter, sneller en veiliger kan. De schaal waarmee ze starten laat dat dan ook toe: vlotte interne communicatie, iedereen is op de hoogte, een laser-focus op al hun klanten, snelle innovatie en vrij van bureaucratie.
Na een overname zijn er ineens meerdere lagen in de technische- en managementstructuur, goedkeuringsprocessen, een veelal groter verloop in talent en durven de “kleintjes” tussen de klanten al eens vergeten worden.
Laat los, dat Calimerocomplex
De sterkte van de kleine IT-partner zit hem vooral in de persoonlijke benadering. Dat leidt tot snelle interventies en service op maat. Deze band zorgt er ook bij Techsquad voor dat de loyaliteit tussen ons en onze klanten heel groot is. Ik wil niet te veel pluimen in ons ga onze hoed steken maar verschillende van onze klanten, die vroeger bij grote IT-bedrijven klant waren, verwonderen zich vaak hoeveel sneller en efficiënter we zijn.
In de IT-service industrie draait het uiteindelijk om mensen. Hoe beter de band tussen de IT-partner en zijn klanten, hoe meer het een erezaak wordt om alles hoogst bekwaam en ethisch te doen. Er is geen druk van investeerders voor snelle, vaak kwaliteit-ondermijnende, groei en de korte-keten zorgt voor de efficiëntie die het verschil maakt voor kleine en middelgrote bedrijven.
Voor altijd klein?
Wil Techsquad dan niet groeien? Absoluut wél! Maar zolang Kim en ik aan het roer staan, zal Techsquad altijd een service-first bedrijf zijn waar groei enkel kan wanneer de kwaliteit en de tevredenheid van onze klanten gewaarborgd blijft. Pinky-promise.